Friday, February 18, 2011

Ujian Allah - Jalan Nuri Banjir Lagi


 سُوۡرَةُ البَقَرَة

وَلَنَبۡلُوَنَّكُم بِشَىۡءٍ۬ مِّنَ ٱلۡخَوۡفِ وَٱلۡجُوعِ وَنَقۡصٍ۬ مِّنَ ٱلۡأَمۡوَٲلِ وَٱلۡأَنفُسِ وَٱلثَّمَرَٲتِ‌ۗ وَبَشِّرِ
 
ٱلصَّـٰبِرِينَ (١٥٥) ٱلَّذِينَ إِذَآ أَصَـٰبَتۡهُم مُّصِيبَةٌ۬ قَالُوٓاْ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَيۡهِ رَٲجِعُونَ
 
(١٥٦)   أُوْلَـٰٓٮِٕكَ عَلَيۡہِمۡ صَلَوَٲتٌ۬ مِّن رَّبِّهِمۡ وَرَحۡمَةٌ۬‌ۖ وَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡمُهۡتَدُونَ (١٥٧)  
 
 
Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut  dan  kelaparan dan  kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (155) (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali. (156) Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayatNya. (157)


Gambar dari Udara disiarkan oleh Berita Harian menunjukkan Mesjid Kg Jawa dan Taman disekelilingnya ditengelami air diambil semasa lawatan PM meninjau keadaan banjir di Segamat.


ALLAH telah menguji kami sekali lagi dengan banjir besar . Banjir tahun ini lebih teruk dari tahun 2006. Hujan lebat berterusan turun selama seminggu tanpa henti. Kemuncaknya pada Ahad 30 Jan 2011 air dari Sg Segamat melimpah dengan lajunya ditambah pula air dari 2 empangan Juasih dan Bekok dilepaskan bagi mengelakkan keselamatan empangan dari pecah. Kediaman kami di Jalan Nuri Kg Jawa ditengelami air setinggi paras dada. Boleh dikatakan semua harta benda musnah.






























Begitulah keadaan perabut dirumah saya. Semuanya tidak berada ditempat asal dan bergelimpangan disana sini. Air naik setinggi paras dada dan selama 8 jam barulah surut. Sekarang yang tinggal ialah selut lumpur lebih kurang 1 inci. Selepas ini kerja cuci, buang, kemas akan dilakukan. Satu kerja yang amat memenatkan lagi membosankan.

" ALLAH bersama sama dengan orang yang sabar........"

No comments:

Post a Comment