Sunday, September 2, 2012

Suasana Syawal 1433H



1 SYAWAL




Tahun ini bertambah seorang lagi dalam keluarga saya. Seorang cucu pertama Muhammad Alif Muhaimin berumur baru 5 bulan.



Sekembalinya dari solat sunat Aidilfitri tahlil dan doa selamat dibacakan kami anak beranak sebelum menjamah juadah hari raya. Sebelum itu selepas solat subuh kami bertakbir dan bermaaf - maafan sebelum  ke masjid untuk mengerjakan solat sunat Aidilfitri..


2 SYAWAL


Telah menjadi tradisi di Kg arwah abah sejak berpuluh tahun, penduduk Kg Dato' Bentara Luar, Jalan Temenggong Ahmad, Muar  akan bermarhaban dari rumah ke rumah pada 2 Syawal mulai jam 8 pagi. Seperti lazimnya kami adik beradik akan menyertainya. Walaupun kedua-duanya telah tiada kami adik beradik tetap akan berkumpul dirumah pesaka ini untuk meneruskan aktiviti marhaban ini.


Selepas solat zohor, kami adik beradik serta anak cucu mengadakan majlis bacaan Yasin dan tahlil. Dari 12 orang adik beradik semuanya, 8 yang masih hidup. Tetapi kehadiran anak-anak, cucu-cucu serta ipar duai memeriahkan lagi perhimpunan keluarga ini. Korum ini jugalah kami gunakan untuk berbincang hal hal berkaitan keluarga dan selepas itu saling bersalaman dan bermaafan sesama kami adik beradik dan keluarga masing-masing.


3 SYAWAL




Kelazimannya ziarah kubur di Bt 6 Bakri, Muar dilakukan pada hari raya pertama. Tetapi sejak akhir-akhir ini kami lakukan mengikut kesusuaian masa dan keadaan. Tahun ini hari ketiga syawal baru dapat dilakukan. Di perkuburan ini ada 6 kubur untuk diziarahi. Kubur arwah atuk yah (emak arwah abah), arwah abah, mak, kakak Ramlah, adik Tajudin dan adik Saadiah. Seorang lagi adik saya jasadnya dikebumikan di perkuburan Mahmoodiah Johor Bahru.






Selepas itu kami ke Taman Mas Jaya Parit Setongkat rumah Adnan & Ashid. Ada majlis rumah terbuka. Jamuan utama adalah BBQ  daging kambing, lembu, ayam dan ikan. Makanan lain ialah sup tulang, nasi putih, sambal sotong dan sayuran. Sungguh menyelerakan ........ Disamping menjamu selera ia dapat mengeratkan lagi silaturahim sesama keluarga.

Insya Allah semoga perhimpunan keluarga di Muar ini berkekalan setiap tahun. 

Aamiin...................


No comments:

Post a Comment